mandag 3. oktober 2011

Valgets kvaler

Da må avgjørelsene fattes, jeg må bestemme meg for utstyr. Nå har jeg trålet nettsider i lang stund, sjekket anbefalinger, tester, butikker og lest masse på Fjellforum, og jeg føler meg fremdels ikke sikker på hva jeg skal velge.... :P De store avgjørelsene nå er vel sekk og sovepose. Sko har jeg tenkt å leie i Mendosa, siden etterbruken av den type sko ikke er så stor i Norske fjell ;) Votter er jeg også litt usikker på, skal jeg investere i dunvotter, eller holder det med gode innervotter og mine hjemmestrikka tova ullvotter og vindtrekk tro?? Og er dunjakka mi fremdeles god nok til å brukes på Acon, den begynner jo å bli noen år... eller burde jeg ha en ny dunjakke også!!
North Face Inferno Foto: North Face

Og hvilken sovepose skal jeg velge da, jenter fryser jo vanligvis mer en menn, og på Acon kan det bli skikkelig kaldt. Men det er kanskje allikevel overkill å kjøpe en dunpose som tåler -40, som f.eks North Face sin Inferno eller  Marmot CWM, men det er jo digg å slippe å fryse da. Skal jo ligge i den i 20 dager i skiftende vær! Deilig å slippe å ha på "klær" hver natt for å holde seg varm også. Men jeg vil jo ikke kunne bruke den i Norge etterpå da, hmmm vanskelig å bestemme seg!!!
Helsport Polheim er kanskje et mer fornuftig valg, det er en litt "kaldere" pose, men allikevel fungerer den greit på Acon med litt ullundertøy på. Den har også betydelig mindre pakkvolum en de "varmere" posene, dessuten kan den også brukes på vinterturer i Norge senere, altså ikke et "bortkastet" kjøp... Om jeg da ikke blitt bitt av "høye fjell" basillen da ;)

Haglöfs Sumo 75 liter Foto: Haglöfs
Også er det sekken.... Jeg har en gammel 75 liters Norrøna sekk med 2x20 liters sidelommer, den har vært med meg på mange flotte turer, men jeg tror desverre den må bli hjemme på denne turen!! Den har ikke helt passet vekten sin, og er jammen blitt for tung :P Jeg jakter nå på den superlette tursekken... Noe som i og for seg bør være en grei ting, men neida.... Ikke når du er jente og skal ha en sekk som både skal være lett og kunne ta MINST 75 liter (helst mer), samtidig skal den passe en relativt liten jente. Da begynner valgmulighetene å bli litt færre..... Dersom jeg går for en 75 liters sekk, må jeg tenke meg veldig om når jeg pakker, akkurat som om jeg ikke gjør det i utgangspunktet :P Det er muligens litt knapt med plass i den, men jeg kan seff ta med meg sidelommer, men er greit med alt en slipper å ha på utsiden av sekken da, også blir en jo så brei med sidelommene.... er brei nok uten de jeg egentlig!!!! Jeg bør kanskje gå for en som er litt større, f.eks 95 liter, men da begynner vekten å spille inn igjen.... Huff livet byr jammen på mange vanskelige valg altså!!
Men Hagløfs sin Sumo har jeg kikket litt på, den ser ganske fin ut... Nei jeg tror ikke jeg kommer noen vei med sekken før jeg har vært og testet de på ryggen.

Ja det var de to viktigeste tingene, da er det bare igjen å bestemme seg for type ullundertøy, ullsokker, liner sokker, teleskopstaver, luer, votter osv. osv. Dersom jeg er like flink til å ta valg på disse tingene som jeg er på de to store tingene, ja da er det jammen ikke mer en tid av veien...... Vi reiser jo om tre måneder, HERREGUD tre måneder, DET er ikke lenge det!!!! :))))))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar